Sundhed

Du husker måske, hvornår du virkelig følte dig helt på toppen - her er 8 gode råd til, hvordan du holder dig sund og rask

Hjernegymnastik

Hjernegymnastik

Godt humør

Godt humør i hverdagen

Plej din hud

Plej dit hår

 

8 måder til

hvordan du holder

dig sund

  

Motion

Dyrk motion

Få en god søvn

Vitaminer, mineraler og mad

Omgivelser og miljø

Hjernegymnastik

Hjernegymnastik kan forbedre din hukommelse, indlæring og opmærksomhed, fordi der ved hjernegymnastik dannes nye nerveceller og nye forbindelser.

Øvelser i hverdagen

Gør det til en vane at træne din hjerne i hverdagen, det kan gøres med små øvelser som for eksempel:

  1. Når du handler så kom indkøbslisten i lommen, og kom det i kurven du kan huske. Når du har samlet det hele tager du indkøbslisten op og tjekker om du huskede det hele
  2. Husk på dagens dato
  3. Byt om i rutinerne for eksempel ved at flytte rundt på tingene i køkkenet
  4. Prøv nye ting som for eksempel at gå nye ruter
  5. Prøv at huske på flere vejnavne omkring dig

Gode spil for hjernen

Gør det sjovt at træne hjernen med gode spil, her er nogle eksempler på spil, som du kan spille for eksempel på din tablet/ipad.

  1. Sudoku
  2. Tetris
  3. Memory
  4. 10 10
  5. Block! Hexa
  6. Skak
  7. Puslespil

Hjerneugen

Vil du lære mere om hjernen, så er en mulighed at melde dig til arrangementer i den internationale hjerneuge, den afholdes normalt i uge 11. Du finder overblikket her 

Hjernens betydning

Hjernen er det mest komplekse organ vi har og er en del af vores centralnervesystem (CNS). Vores hjerne ligger godt beskyttet inde i kraniet. Vores hjerne er ikke kun beskyttet af kraniet, men også af blod-hjerne-barrieren, der virker som et filter for hvad der kan føres fra blodbanen til hjernen. Vi kan også selv gøre rigtig meget for at passe på vores hjerne blandt andet ved at have en sund livsstil med sund kost og motion. Vi kan også træne vores hjerne til at blive bedre og arbejde mere hensigtsmæssigt. Vi kan for eksempel øve os i at huske bedre og blive bedre til at bruge hovedet fornuftigt, når vi står overfor en problemstilling. Ifølge wikipedia er gennemsnitsvægten hjernen hos os mennesker 1300 g for kvinder og 1450 g for mænd. Til sammenligning kan den afrikanske elefant have en hjernevægt på 3000 g og en blåhval en hjernevægt på næsten 7 kg.

Vores hjerne har stor betydning for vores liv og dermed en række omstændigheder. Vores evne til at koncentrere os og holde fokus er eksempler på nogle af de mange jobs vi hele tiden giver vores hjerne. Vi kan heldigvis øve hjernen for eksempel vores hukommelse. Vi kan også holde os i gang ved at læse og skrive samt løse opgaver såvel matematiske som andre logiske opgaver.

Vores hjerne analyserer utrolig mange data for os inklusive følelser og vores opfattelse af hvordan vores forhold til andre er.

 

 

Hår

Hårpleje

Vask håret med en god og mild shampoo. Vælg et mærke og en type som passer til dine behov, for eksempel om det bliver hurtigt fedtet eller om der er skæl. For at bevare hårets glans er det en fordel kun at vaske med shampoo hver anden dag.    

Benyt en balsam og lad den få lov til at virke et par minutter. Undgå at komme balsam i din hovedbund, da det kan få håret til at se fedtet ud. Benyt gerne balsam efter hver hårvask.

Det er en fordel at lade håret tørre på naturligvis, da hårtørring er hårdt for håret og kan få det til at se slidt og spaltet ud. Brug kun hårtørring når det er nødvendigt

Giv håret en hårkur for eksempel en gang om ugen

Sørg for at håret bliver klippet regelmæssigt, det sikrer at det ser sundt og velplejet ud.

Hårfarve kan slide på håret, vælg derfor en skånsom farve eller undgå helt at blive farvet.

 

Styrk dit hår

Et godt vitamin for håret er B2 vitamin. B2 vitamin kaldes også riboflavin. Det styrker håret. B2 vitamin findes blandt andet i mælk, lever, blad-grønt, fisk, ost og gær.

 

Grå hår

Der kan være mange årsager til grå hår. En væsentlig paramter er genetik, derudover menes livsstil og kost også at have betydning. Visse naturlægemidler menes at have effekt på grå hår.

 

Hårtab

Hårtab kaldes også adrogen alopeci og sker hos mænd typisk først i tindingen og panden, derefter issen. Hos kvinder er hårtabet typisk mere spredt. Hårtab skyldes sædvanligvis testosteron. Ved pletvis hårtab er årsagen normalt en anden, som du bør forhøre dig om hos din læge. Der findes lægemidler mod hårtab, som du kan høre mere om hos din læge.

 

Få en god søvn

En god søvn er helt afgørende for vores velvære og sundhed. En søvn er inddelt i flere faser. Rækkefølgen er døs, let søvn, dybsøvn og deltasøvn som er den dybeste søvn. I løbet af natten forløber søvnen i cykler, hvor der forekommer både non-rapid eye movement (NREM) og rapid eye movement (REM) søvn. Det er i REM søvnen, at vi drømmer.

Vores søvnbehov ændrer sig gennem livet, i teenage årene har vi typisk brug for 8-10 timers søvn, i voksenårene indtil ca. 65 års alderen har vi typisk brug for ca. 7-9 timers søvn. Efter 65 års alderen falder søvnbehovet en smule, og vi har kun brug for ca. 7-8 timers søvn. Der er dog en del individuel variation i vores søvnbehov som kan svinge med flere timer. Derudover kan der også være et større søvnbehov om vinteren end om sommeren.

 

Skab 14 gode søvnvaner

  1. Følg døgnets rytme
  2. Hold dig til faste tidspunkter for, hvornår du går i seng
  3. Sørg for at falde til ro inden sengetid, for eksempel ved at læse en bog, hyggesnakke, lytte til beroligende musik og tænke positivt
  4. Hvis du vågner om natten så forsøg at hvile så meget som muligt og lad være med at tænde mere lys end nødvendigt
  5. Sørg for frisk luft og motion i løbet af dagen på den måde opnås en naturlig træthed
  6. Sørg for at der har været luftet ud i soveværelset i løbet af dagen
  7. Find behageligt nattøj og sengetøj som passer til behovet og giver den bedste komfort
  8. Invester i en god madras
  9. Hold dig fra koffeinfyldte drikke som for eksempel kaffe og te flere timer før sengetid. Bemærk at der findes beroligende te uden koffein
  10. Sørg for at holde generende lyde ude af soveværelset. Investering i lydtætte vinduer kan være fordelagtigt, alternativt kan du skaffe gode ørepropper
  11. Sørg for mørke i soveværelset for eksempel med mørklægnings gardiner og ved at slukke elektriske apparater som lyser. Alternativt kan anskaffes en sovemaske
  12. Lær at meditere eller følg en afslapningsmeditation fra for eksempel youtube 
  13. Begræns alkohol indtag da det giver en dårligere søvnkvalitet
  14. Få eventuelt nogen til at give dig lidt massage før sengetid, eller benyt et hoppebold som du lægger mellem dine skuldre og en væg. Bevæg dig nu i cikulære bevægelser, så du mærker hoppebolden massere dine skuldre

 

Godnat sov nu tips!!

  1. Læg dig på ryggen med arme og ben spredt lidt ud til siden
  2. Tag nogle dybe vejrtrækninger og slap helt af
  3. Læg dig godt til rette i din sovestilling
  4. Tænk så vidt muligt på ingenting eller ubetydelige ting
  5. Hver gang en ny tanke kommer til dig skal du lade den flyve væk og igen tænke på ingenting eller ubetydelige ting

 

Godt humør i hverdagen

Godt humør

Godt humør giver os glæde og energi, som dermed også kan give os frisk mod på at prioritere vores sundhed. Vi tiltrækkes ofte af mennesker som er positive og i godt humør. Det er sådan at andres humør ofte kan påvirke vores eget humør. Hvis man derfor vil i godt humør kan det være en fordel at være i selskab med en rigtig humørbombe.

Godt humør kan ikke bare tages for givet, der kan være mange grunde til at det gode humør kan svigte og det kan være nødvendigt at komme i behandling via læge eller hos psykolog, både på grund af udefra kommende begivenheder og på grund af indre stemninger.

 

Her er 12 gode råd, som kan hjælpe dig til at komme i bedre humør i hverdagen:

 

  • Vis andre glæde og godt humør, det kan give de andre lyst til at svare igen med glæde og godt humør. På den måde kan der opnås en positiv spiral
  • Vær taknemmelig hver dag for de glæder du har i livet, husk på dem
  • Evaluer din dag og noter dig de tre bedste ting, der er sket i løbet af dagen
  • Forsøg at få dårlige og negative tanker til at flyve væk ved at fokusere på gode tanker
  • Vær opmærksom på når andre siger eller gør negative ting. På den måde kan du begynde et forsvar i din tankeflugt og bevare dine egne positive tanker.
  • Hav fokus på de positive ting som andre gør eller siger, og husk at rose dem
  • Lyt til glad musik, som kan fylde dig med glæde
  • Lav aktiviteter som bringer dig og andre glæde
  • Se dine egne fejl som en god og positiv mulighed for at forbedre dig
  • Smil til verden min ven og vær den bedste udgave af dig selv
  • Opfyld dine kerneværdier for eksempel ved at behandle andre ordentligt, så bliver det også meget lettere at se sig selv i spejlet
  • Hav fokus på alle de positive ting og evner som du har

 

Vitaminer, mineraler og mad

Find inspirerende opskrifter til sund mad her og ideer til madplaner her 

De danske officielle kostråd fra Fødevarestyrelsen er:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Hvis du er i tvivl om hvorvidt du spiser for meget, kan en indikation være dit BMI, du kan beregne dit BMI her

 

Plej din hud

Vores hud beskytter os fra udefra kommende ting. Hunden er opdelt i flere lag og tykkelsen afhænger af hvor på kroppen huden sidder. Således er huden omkring øjnene for eksempel tyndere end huden på hænderne.

Huden inddeles overordnet set i tre lag: Epidermis også kaldet overhud, som er det yderste hudlag, Dermis også kaldet læderhud og Subcutis også kaldet underhud, som ligger inderst.

12 tips til at pleje din hud

  1. Rengør din hud i ansigtet dagligt
  2. Rens ansigtet en gang om ugen med et dybdegående eksfolieringsprodukt
  3. Brug gode cremer og lotions
  4. Brug læbepomade ved behov
  5. Vælg produkt udfra hvor på kroppen du vil pleje din hud
  6. Vælg produkt udfra hvilken årstid det er, for eksempel solcreme eller fed creme
  7. Vælg produkt udfra hudtype og alder
  8. Drop rygning for at undgå frie radikaler som kan ælde huden
  9. Benyt en fugttilførende maske en gang om måneden
  10. Spis sundt
  11. Husk at pleje fødderne
  12. Drik rigeligt med vand

Med tiden bliver huden mere tør, tyndere og får dårligere elasticitet og den bliver mere rynket. Dertil kan komme leverpletter og andre steder kan pigmentet mangle så der kommer helt hvide områder på huden.

Kan man smøre sig yngre?

Rynker kan forebygges og mindskes med gode cremer, der findes mange gode rynkecremer med dokumenteret effekt. Forhør dig hos forhandlerne om de specifikke produkter.

Andre måder at komme rynker til livs

Når rynkerne først er opstået kan man vælge at benytte Botox (Botulinumtoksin A). Det viker ved at hæmme frigørelsen af acetylcholin mellem nervecellerne og derved kan musklerne ikke længere virke. Ved kosmetisk brug er koncentrationen af botulinumtoksin A meget lille. Virkningen af en Botox behandling holder ca. 3-4 måneder.

Restylane er et andet produkt som anvendes kosmetisk mod rynker. Restylane består primært af hyaluronsyre, som er et stof der normalt er at finde i vores bindevæv og som gør os i stand til at binde væske i huden. En behandling med restylane holder normal ca. et halvt år.

 

Dyrk motion

Der er en lang liste af gode årsager til, hvorfor vi skal dyrke motion du kender dem sikkert allerede og ved at det er vigtigt for din sundhed.

Før du for alvor går i gang er det en god ide at tænke over og beslutte, hvilken form for motion du kan lide og som du synes er sjov. Er det de sociale relationer i sportsklubben, er det musikken, er det kampen, er det den friske luft og naturen, som du tiltrækkes af eller vil du gerne dyrke motionen i dit hjem?

Her er nogle ideer til sportsaktiviteter til inspiration

Amerikansk fodbold

Atletik

Badminton

Ballet

Boksning

Bordtennis

Bueskydning

Capoeira

Cheerleading

Cricket

Cykling

Dans

Fitness

Floorball

Fodbold

Fægtning

Golf

Gymnastik

Handicapidræt

Håndbold

Ishokey

Judo

Ju-Jitsu

Kajak

Kano

Karate

Klatring

Orienteringsløb

Parkour

Roning

Rulleskøjter

Sejlsport

Skydning

Skøjteløb

Squash

Svømning

Taekwondo

Tennis

Trampolin

Triathlon

Vandski

Volleyball

Yoga og afspænding

Sådan kommer du i gang

For at starte med motionen er det vigtigt bare at se at komme i gang. Når du har valgt hvilken sportsgren du vil kaste dig ud i, så er det bare at melde dig til i klubben. På den måde får du også lagt et skema for din træning, så du kan få en ny god vane. Vælger du at dyrke motionen uden om en klub som for eksempel at træne hjemme eller selv at løbe ture, kan det være en god motivation at skemalægge sporten. Skriv ind i din kalender, hvornår du skal træne og prioriterer at få det gjort.

Der findes også mange gode apps, for eksempel Endomondo, som du kan downloade på din smartphone, som gør det nemt at tracke din løbetræning. Det kan være en motivation at sammenligne sine løb, for at se hvornår du bliver bedre. 

Sørg for at anskaffe rigtig gode sko, det kan forhindre fald og visse skader. Der findes mange gode butikker, som har specialiseret sig i at vejlede om, hvilken sportssko der passer bedst til dig.